Show/hide navigation (0)
Android

De Virtual Reality (VR) bril

Advies? help@tvexpert.nl of de keuzehulp!

Virtual Reality (VR) bril

Je vindt hier een overzicht van elke Virtual Reality (VR) bril op voorraad. Ga je een Virtual Reality (VR) bril kopen? Dan kun jij VR en 3D beleven.

Over de Virtual Reality (VR) bril

Een Virtual Reality (VR) bril, hoe werkt dat eigenlijk? Hoe zorgt een Virtual Reality bril ervoor dat je denkt op mars te zijn, terwijl je eigenlijk in de keuken staat? Laten we bij de basis beginnen. De eerste head-sets hadden een telefoon, computer of console nodig om te werken. Hierop moest een app worden geïnstalleerd, die vervolgens de VR bril aanstuurde. Dat is leuk, voor thuis. Totale vrijheid is eigenlijk het doel van iedere Virtual Reality bril. Een ervaring zo echt dat we de computer, de bril en echte wereld vergeten.

Het doel van de hardware is om een virtuele werkelijkheid te creëren. Levensecht, in 3D zonder grenzen die we normaal kennen van de computer of TV schermen. Dus welke kant je ook opkijkt, de Virtual Reality (VR) bril volgt je gezicht en past het beeld aan. Een andere techniek dus dan augmented reality (bekend van het spel Pokémon Go), waarin er afbeeldingen worden toegevoegd. Als een soort laag over de realiteit.

Hoe werkt een Virtual Reality bril?

De Virtual Reality (VR) bril heeft per oog een ander LCD scherm. Er worden dan ook twee streams verstuurd, elk oog heeft zo een eigen beeld. Ook zijn er lenzen geplaatst tussen deze twee schermen. Dit is de reden dat de Virtual Reality bril ook vaak 'duikbril' genoemd wordt. In sommige gevallen kunnen deze aangepast worden aan de afstand tussen je ogen. Deze verschilt namelijk per persoon.

Deze lenzen sturen en hervormen het beeld voor elk oog. Ze creëren een 3D beeld door verschillende 2D beelden te herpositioneren. Onze hersenen herkennen dit vervolgens als een 3D wereld. Een belangrijke manier voor de Virtual Reality (VR) bril om diepte te creëren, is het aanpassen van het beeld. Bijvoorbeeld, door de breedte van het beeld te verhogen. Een volledig 360 graden beeld scheppen, is onnodig en daarnaast ook erg duur. De meeste VR brillen komen tussen de 80 tot 110 graden, wat meer dan genoeg is voor een perfect resultaat.

Om te zorgen voor een vloeiende weergaven, is het ook belangrijk een minimale frame rate aan te houden. 60 frames per seconden is bijvoorbeeld nodig om een beeld te tonen zonder haperingen. Tegenwoordig beschikken de meeste vr brillen al over een capaciteit van 90 tot maar liefst 120 frames per seconden.

VR bril: head tracking

Draag je een Virtual Reality bril en beweeg jij je hoofd, dan is het wel zo fijn als het beeld hierop aangepast wordt. Dit wordt 'head tracking' genoemd. Beweeg jij je hoofd omhoog, omlaag, naar links of naar rechts, dan past het beeld hierop aan. Hiervoor wordt een systeem gebruikt dat 6DoF (six degrees of freedom) genoemd wordt. Dit systeem vertaalt je hoofd in een X, Y en Z as om bewegingen van het hoofd op te merken.

De techniek achter head-tracking moet een snelle response tijd hebben om effectief te zijn. We hebben het dan over een reactie tijd van 50ms of minder. Anders valt de vertraging op, tussen de hoofdbeweging en het aanpassen van het beeld in de virtual reality bril. Deze vertraging kan ook een probleem vormen voor beweging gestuurde input, zoals bijvoorbeeld de PS Move-style controller. De PS Move-style controller volgt namelijk de hand en arm bewegingen. Tot slot kan ook de koptelefoon in de vr bril worden gebruikt ter ondersteuning van dit gevoel. Het aanpassen van het geluid op basis van beweging van het hoofd draagt dan ook enorm bij aan de 3D beleving. Zo kan het geluid gevoelsmatig van achter komen zodra de gebruiker omdraait.

Virtual Reality bril: motion tracking

Head-tracking, zoals we hiervoor beschreven, draagt voor een groot deel bij aan het gevoel van vrijheid. Net als motion-tracking. Heb je de vr bril op en kijk je naar beneden, dan wil je natuurlijk je handen kunnen zien. Er zijn op dit gebied nog veel ontwikkelingen gaande. Een bekende op dit gebied is Leap Motion. Deze infrarood sensor volgde bewegingen van de hand. Ook is er geprobeerd om via Kinect 2 camera's op de Virtual Reality bril beweging te volgen.

Zowel Sony als Oculus en Valve hebben nieuws op dit gebied. Zo is er sinds kort de Oculus Touch, een set van draadloze controllers. Door het gebruik van deze controllers, lijkt het alsof jij je handen gebruikt. Tijdens het gebruik van de VR bril, kun je de buttons gebruiken in een VR game. Bijvoorbeeld om een hand te schudden, of om een wapen af te vuren. Ook zitten er sensoren op deze controller om zwaaien en wijzen mogelijk te maken.

VR bril: eye tracking

Het kunnen volgen van oog-bewegingen is waarschijnlijk het laatste stukje van de VR puzzel. Het is een mogelijkheid die nog in geen enkele VR bril terugkomt. Toch zijn er al wel producenten die hebben aangekondigd aan deze techniek te werken. Maar, hoe werkt dit dan eigenlijk?

Ook hier maakt de Virtual Reality bril gebruik van een infrarood sensor. Op deze manier kan de beweging van je ogen gevolgd worden. En weet de VR bril dus waar je naar kijkt in de virtuele wereld. Dit heeft natuurlijk een paar grote voordelen, zo kunnen andere karakters in een VR spel reageren zodra er naar gekeken wordt. Ook is het op deze manier mogelijk om je zichtveld nog realistischer te maken.

Draag je een Virtual Reality bril, dan is alles haarscherp zichtbaar. Zo kennen en beleven we de echte wereld natuurlijk niet. Kijken onze ogen bijvoorbeeld naar een object in de verte, dan treed er vervaging op en is de voorgrond minder scherp zichtbaar. Zodra de VR bril dus onze ogen kan volgen, dan kan dit worden gesimuleerd in de 3D wereld. Je leest het dus goed: vervaging kan goed zijn!

Toch hebben onze ogen nog steeds een scherp beeld nodig. Je voorkomt hiermee dat het dragen van een Virtual Reality bril het effect krijgt van kijken door een venster. Waar onze ogen op focussen, moet zo scherp en realistisch mogelijk worden weergegeven. Zonder het kunnen volgen van de ogen is dit een best lastige taak. Onze hersenen zullen dan kunnen opmerken dat er iets niet klopt aan het beeld.

Virtual Reality (VR) bril kopen?

Ben je benieuwd naar VR / 3D en wil je graag een Virtual Reality (VR) bril kopen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Het is belangrijk om vooraf goed na te gaan waar jij de bril voor wil gebruiken. er zijn er namelijk een hoop op de markt. Een groot verschil tussen alle brillen, vormen de extra benodigdheden. Zo kun je een VR bril kopen, die uit niet meer bestaat dan karton. Je dient hier zelf een telefoon in te plaatsen. Op de telefoon voer je vervolgens een app uit, die de 3D geeft. Ook zijn er Virtual Reality brillen die je kan kopen, waar een console voor nodig is. Bijvoorbeeld de Playstation. Deze VR bril, kan je enkel gebruiken samen met je spelconsole.

Qua prijs zit er ook een enorm verschil tussen de VR brillen. Je kan jezelf voorstellen dat de prijs samenhangt met het aantal mogelijkheden dat de VR bril heeft. Hoe scherper het beeld en hoe beter de detectie, hoe meer er betaald zal moeten worden. Kom je er niet uit, kun je geen keuze maken of heb je nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder bij het kopen van een passende Virtual Reality (VR) bril!

Laatst bijgewerkt: 18 oktober 2017
Terug naar boven ↑